Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Förskolelyftet - en viktig fortbildningssatsning

Nyhet: 2013-02-21

Onsdagen den 12 december 2012 var det dags att välkomna förskollärare och förskolechefer till starten av vårens fortbildningskurser inom Förskolelyftet. Anna-Lena Hoffmann, en av de nya studenterna, ser fram emot att få ta del av nya forskningsrön och höja sin specialpedagogiska kompetens.

90 studenter, från många olika orter i södra Sverige, samlades den 12 december 2012 då Förskollyftet startade för förskollärare och förskolechefer. Anna Brodin, utbildningschef för Lärarutbildningsnämnden, hälsade alla välkomna och talade om vikten om att fortbilda sig.
– Förskolelyftet är en mycket viktig satsning som Göteborgs universitet är glada över att vara del i. Att fortbilda inom förskoleområdet, och att kunna göra detta på vetenskaplig grund, är något som bygger och utvecklar en central del inom utbildningsområdet, säger hon.

Förskolans läroplan reviderades 2010 och nya krav infördes. Tanken är att Förskolelyftet ska öka förskolepersonalens kunskap på områden där kraven skärpts i läroplanen. Fokus ligger på dokumentation, uppföljning och utvärdering, samt på att leda kvalitetsarbete men även det centrala arbetet med barn i behov av särskilt stöd.

Monica Sandorf, utvecklingsledare vid Regionalt utvecklingscentrum (RUC), informerade om arbetet med lärarfortbildning och skolutveckling vid Göteborgs universitet. RUC är ett samverkansorgan mellan universitetet, kommuner, skolor och förskolor i Västsverige och under de senaste åren har Lärarlyftet och Förskolelyftet varit stora delar av RUC:s verksamhetsområde.
– På RUC arbetar vi dagligen med fortbildning och skolutveckling, men det är inte alla dagar på året vi har förmånen att möta så här många engagerade och förväntansfulla kursdeltagare, som här vid starten av Förskolelyftet. Det gör mig verkligen glad och ger energi till vårt fortsatta arbete i RUC, säger Monica Sandorf.

Ingrid Pramling talar om förskolans innehåll och barns lärprocesser.Ingrid Pramling, professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren, talade om ”Förskolans innehåll och barns lärprocesser”. Hon framhöll särskilt den aktuella utvärderingen, Förskola, före skola – lärande och bärande, som Skolinspektionen nyligen sammanställt om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget. Skolinspektionen har här granskat 42 förskolor, varav 14 fristående förskolor, i totalt 14 olika kommuner över hela landet. Utvärderingen pekade på främst fyra stora utvecklingsområden:

  • Ökat fokus på lärandeuppdraget behövs
  • Personalens förhållningssätt, kunskap och medvetenhet i förhållande till uppdraget behöver utvecklas på många förskolor
  • Kvalitetsarbetet behöver genomsyra arbetet i verksamhetens alla delar så det blir en naturlig del av det dagliga arbetet
  • Förskolans ledarskap behöver lyftas och tydliggöras

Det som är utmärkande för en bra förskola är enligt Ingrid Pramling en förskola där ALLA barn möts respektfullt och som har lärare som engagerar sig och utmanar barns språk och förståelse för sin omvärld. Ingrid Pramling poängterar också vikten av observation, tolkning och analys i arbetet.
– Observation, analys och tolkning är viktigare än dokumentation eftersom det sker i stunden i interaktion och på så sätt påverkar barn mer än en portfolio på datorn, säger hon.

Anna-Lena Hoffmann är en av studenterna som ska börja kursen Utmana och stödja varje barns utveckling och lärande i förskolan. I denna kurs ligger fokus på kartläggning, dokumentation och analys av den pedagogiska verksamheten samt planering och utformning av en verksamhet som är anpassad till alla barn. Anna-Lena Hoffmann har arbetat som förskollärare i olika verksamheter och i olika kommuner och sedan -87.
– Jag tycker det är intressant att fördjupa mina kunskaper och Förskolelyftet ger ju oss förskollärare en chans att få nya forskningsrön in i vår verksamhet. I den nya läroplanen är vårt uppdrag klart och tydligt att vi ska kunna analysera och arbeta utifrån den vetenskapliga grunden. Detta kräver fortbildning och jag ser här en chans till att få det, säger hon.

Karin Careborg går igenom lärplattformen GUL för studenterna.Karin Careborg, kursledare, gick igenom lärplattformen Göteborgs universitets lärplattform (GUL) och hur studenterna kan ha användning av denna. I GUL finns funktioner som diskussionsforum, enkäter, anslagstavla och chat.

Introduktionsdagen avslutades med samling för respektive kurs. De nyblivna studenterna bjöds även på några av lärarutbildningens profilprodukter i form av sadelskydd ”Lärare på väg” och tablettaskar med ”behörighetspiller”.

Välkomstgruppen från vänster: Karin Careborg, Ingrid Johansson, Ann-Charlotte Lindgren, Monica Sandorf och Anna Brodin

Fakta
Förskolelyftet pågår 2012 - 2014 med tre olika kurser om 7,5 hp vid Göteborgs universitet. Syftet med Förskolelyftet är att stärka förskollärares och förskolechefers kompetens och därmed främja förskolans måluppfyllelse.

Kvalitetsgranskning av Skolinspektionen, rapport 2012:7
Förskola, före skola – lärande och bärande

Regionalt utvecklingscentrum – RUC
Regionalt utvecklingscentrum, RUC, vid Göteborgs universitet är ett samverkansorgan mellan universitet, lärarutbildning och kommuner, skolor och förskolor i Västsverige.
www.ruc.gu.se
 

AV:

Artikeln publicerades först på: lararutbildning.gu.se

Sidansvarig: Håkan Kollberg Winsnes|Sidan uppdaterades: 2012-03-06
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?