Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Lärare lär inom Lärarlyftet - ny kull startat

Nyhet: 2013-08-28

Nu är Lärarlyftet på Göteborgs universitet igång med sin fjärde kull. Över 270 lärare ska läsa in sin behörighet i ämnen som slöjd, bild eller som Eva Jadenius, i matematik.

På Göteborgs universitet ges hela 20 % av alla landets kurser i Lärarlyftet. De går på distans och på deltid för att lärarna ska kunna jobba samtidigt. Flera företrädare för universitetet hälsade lärarna välkomna och Monica Sandorf från Regionalt utvecklingscentrum på Lärarutbildningsnämnden berättade om gången efter att Skolverket beställer kurser inom Lärarlyftet.

Karin Rönnerman är professor vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, höll sedan ett föredrag om förskola och skola på vetenskaplig grund genom aktionsforskning.

Hon ställde den relevanta frågan vad begreppen vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet egentligen står för. 2011 skedde ju nämligen en omfattande förändring i och med den nya skollagen som trädde i kraft då. Aktionsforskning kan vara ett sätt att få in det vetenskapliga förhållningssättet i skolan. Det innebär att man som lärare prövar något nytt och sedan genom forskning på ett systematiskt sätt följer vad som händer.

Tre ledord när man talar om aktionsforskning är:

  • Problemorienterat
  • Praktikorienterat
  • Förbättringsinriktat

Syftet är att utveckla ett kollektivt lärande och skapa en så kallad ”dialogisk kompetens” på skolorna.

Andra viktiga inslag i processen är:

Handledning av processen
Klargöra förväntningar
Kunna se olika perspektiv
Förbereda genom dagboken
Utmaningar av det man tar föregivet

- På detta sätt ökar samverkan mellan universitet och skolorna. Lärarna kan också utveckla sin praktik utifrån sina egna frågor och själva söka sina metoder. Detta gör att man får makten över sin verksamhet och även kraften att utveckla den, menar Karin Rönnerman.

Två systrar som vill lära sig mer börjar läsa på Lärarlyftet samtidigt. De har till och med varit kollegor på samma skola, men arbetar nu på olika skolor.

Eva Jadenius (till höger på bilden) arbetar på Hammarkullsskolan i en tvåa och hon undervisar i alla ämnen utom slöjd, idrott och musik.
Hon är förskollärare, och har därefter arbetat som lärare i skolan sedan 2002; först som vikarie och efter SÄL-utbildningen 2004-06 fick hon tillsvidareanställning som behörig lärare. Eva går Lärarlyftet för att få behörighet i matematik.

Hur var den första dagen för dig?

- Det var en trevlig och intressant dag. Eftermiddagen var ganska tuff, dels för att jag inte är van att sitta stilla så länge och för att det var mycket information på en gång, säger Eva Jadenius.

Syster nummer två heter Marie Bergström och arbetar på Skånhällaskolan i Lindome, Mölndals kommun. Hon undervisar just nu i en årskurs 1 med alla där förekommande ämnen samt i en trea i textilslöjd. Marie har arbetat som lärare sedan 2009 då hon, ganska sent i livet, tog sin lärarexamen. Hon vill läsa in behörigheten i textilslöjd, dels för att hon undervisar i det just nu och för att hon tycker det är så roligt.

Vad tyckte du om introduktionsdagen?

- Dagen idag var spännande och intressant. Jag åkte hem med mycket tankar och framförallt massor av inspiration! Var lite orolig att det skulle kännas tungt och kanske till och med övermäktigt men efter att ha lyssnat på Peter Hasselskog och Ann-Marie Andersson känns det nu bara roligt, säger Marie Bergström.

 

AV:
031 786 5510

Sidansvarig: Monica Sandorf|Sidan uppdaterades: 2012-03-06
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?